Ostatnio dostałam na Instagramie
pytanie – Z czego zdaje się maturę w IB? Zatem
ten post będzie elaboratem na temat setek możliwości związanych z przedmiotami
na maturze IB. Prawdę mówiąc, musi on powstać, aby móc gładko przejść do
rozprawy na temat poszczególnych przedmiotów i moich doświadczeń z nimi
związanych.
Zacznę jednak od przypomnienia
małej legendy na temat oznaczeń
przedmiotów.
SL – standard level (poziom
podstawowy)
HL – higher level (poziom
rozszerzony)
ST – studies (odnosi się do
matematyki na poziomie najniższym)
A1 – język ojczysty (literatura)
A2 – język nauczany jako
ojczysty, ale niekoniecznie musi nim być dla danego ucznia (nauczany inaczej,
łatwiej od języka A1; język i literatura)
B – język obcy
AbI – ab initio
Ważną informacją jest, że maturę
IB zdaje się ze wszystkich przedmiotów, jakich się uczyliśmy przez 2 lata
kursu. A uczymy się 6 przedmiotów z 6 grup. Niektóre szkoły pozwalają na
dobranie 7. przedmiotu, zwykle języka obcego, który nie liczy się do całości
punktów.
Uczeń może zdobyć 45 punktów na
świadectwie maturalnym. Każdy przedmiot oceniany jest w skali 1-7, co daje 42
punkty. Pozostałe 3 punkty to ocena za teorię wiedzy (TOK) oraz esej (extended
essay – EE). Metodologię przyznawania punktów za TOK i EE przybliżę w jeszcze
innym poście.
Zatem, jak wspomniałam, uczeń IB
uczy się i zdaje maturę z 6 przedmiotów. Wybiera po 1 przedmiocie z każdej
grupy. Wytłuszczę również przedmioty dostępne
w mojej szkole.
Grupa 1: tzw. LANGUAGE AND
LITERATURE
W tej grupie wybiera się język
ojczysty, jeśli jest to oczywiście możliwe. Języka tego uczyć się można w 3
różnych modułach:
·
literatura – język A1 – skupia się on na
analizie tekstów literackich, tylko i wyłącznie. Do wyboru HL i SL;
·
język i literatura – język A2 – skupia się na
nauce języka oraz analizie literatury, w mniejszym i łatwiejszym stopniu, niż
na kursie języka A1. Do wyboru HL i SL;
·
literatura i performens – literaturę and
performance – skupia się na analizie literatury oraz teatru. Do wyboru tylko
SL.
W mojej szkole wybrać można język polski A1 oraz język angielski A2. Przedmioty te
oczywiście są realizowane w każdym języku świata, gdzie dotarło IB!
Grupa 2: tzw. LANGUAGE ACQUISITION
Są to zazwyczaj języki obce. W
ramach tej grupy można się uczyć:
·
języka klasycznego – Greki lub Łaciny, do wyboru
HL i SL;
·
języka B – chyba każdego, jaki istnieje na
świecie, do wyboru HL i SL;
·
języka ab initio, czyli języka obcego od
podstaw.
Moja szkoła wymaga, byśmy uczyli
się języka angielskiego B HL (wszyscy,
prócz obcokrajowców, którzy mają język angielski A2 zamiast języka polskiego
A1), ponadto możemy się uczyć języka
niemieckiego B SL/HL oraz języka
hiszpańskiego ab initio bądź B SL/HL. Inne polskie szkoły mają w swojej
ofercie niemiecki ab initio, francuski czy rosyjski na różnych poziomach.
Grupa 3: tzw. INDIVIDUALS AND
SOCIETES
Szeroko ujęte przedmioty
społeczne, tj. zarządzanie (Bussiness Management) – SL/HL, ekonomia SL/HL, geografia
SL/HL, historia SL/HL, information technology in a global society (ITGS)
SL/HL, filozofia SL/HL, psychologia SL/HL, antropologia społeczno-kulturowa SL/HL,
religie świata SL, polityka na świecie SL/HL.
Historia nauczana jest zazwyczaj
o obszarze świata, na którym żyjemy, czyli w Polsce uczymy się historii Europy
z elementami historii Azji.
Geografia nauczana jest z punktu
geografii społecznej.
W Polsce prócz tych przedmiotów,
które wytłuściłam, nauczane są jeszcze psychologia (prawie wszędzie) i
zarządzanie. O reszcie póki co nie słyszałam J
Grupa 4: tzw. SCIENCES
Szeroko pojęte nauki ścisłe i eksperymentalne,
tj. biologia HL/SL, chemia HL/SL,
informatyka (Computer Science) HL/SL, fizyka HL/SL, design technology
HL/SL, environmental systems and societes SL, sports, exercise and health science
SL.
W Polsce wszystkie z tych
przedmiotów są nauczane, zależy to tylko od szkoły! DT, ESS i SEHS są mało
popularne, ale jeśli kogoś interesują to warto poszukać J
Grupa 5: tzw. MATHEMATICS
W IB istnieją 4 poziomy
matematyki, podam je od najniższego, do najwyższego. Tego ostatniego chyba nie ma w Polsce.
Mathematical Studies
SL, Mathematical Methods SL, Mathematics HL, Further Mathematics HL.
Matematyka ST – poziom podobny do
matury polskiej, dużo statystyki, tzw. matematyka dla humanistów, matematyka SL
– poziom około polskiej matury rozszerzonej, matematyka HL – wkracza na poziom
akademicki, matematyka dalsza – jakiś kosmos!
Grupa 6: tzw. ARTS
Czyli taniec, muzyka, film, teatr
i visual arts, wszystkie SL/HL.
Żaden z tych przedmiotów nie jest
nauczany w mojej szkole, dlatego wiele się nie mogę na ten temat wypowiedzieć.
Miast tych przedmiotów można sobie wybrać dodatkowy język obcy z grupy 2 lub
przedmiot z grupy 3 lub 4.
Wspominałam też o innych
modułach, tj. TOK, EE. Jest jeszcze CAS. Pokrótce o nich, bowiem są niezbędne
do zaliczenia IB.
TOK – teoria wiedzy, czyli
rozważania o tym, skąd wiemy, że wiemy i jak się dowiadujemy.
EE – esej z wybranego przedmiotu
na wybrany temat o długości 3500-4000 słów.
CAS – creativity, activity,
service: coś kreatywnego, jakiś sport (w IB nie ma wf!) i wolontariat. Wymagane
wszystkie aktywności wykonywane regularnie, by zdać ten moduł, jednak nie ma z
niego oceny.
Na temat EE, TOKu, i CASu więcej
wkrótce. A teraz to chyba wszystko na temat przedmiotów i modułów w IB. Mam
nadzieję, że wyczerpująco i przejrzyście!
Ja jeszcze takich egzaminów akurat nie zadawałem, ale kto wie może wszystko przede mną. Bardzo podobają mi się testy angielskie https://www.jezykiobce.pl/s/52/testy-angielski dzięki którym mogę sprawdzić swoją wiedzę.
OdpowiedzUsuńMoja siostrzenica prawdopodobnie będzie zdawać taką maturę, ma plany wyjechać za granicę na studia. Odważna dziewczyna, zdolna. Chociaż zastanawia się jeszcze bardzo nad architekturą na http://www.wseiz.pl/pl/uczelnia/wydzial-architektury/architektura-krajobrazu . O tej uczelni można znaleźć mnóstwo dobrych opinii a jej absolwenci robią karierę także za granicami. Dlatego do przemyślenia czy jest sens wyjeżdżać tak daleko na studia?
OdpowiedzUsuńJeśli chce się po maturze podjąć dalszą edukację warto się zastanowić co tak naprawdę chce się robić w życiu. Być może najlepszym rozwiązaniem okaże się dla Was dualny model nauczania zaczerpnięty z systemu niemieckiego.
OdpowiedzUsuń