niedziela, 18 grudnia 2016

Przedmioty i moduły w IB

Ostatnio dostałam na Instagramie pytanie – Z czego zdaje się maturę w IB? Zatem ten post będzie elaboratem na temat setek możliwości związanych z przedmiotami na maturze IB. Prawdę mówiąc, musi on powstać, aby móc gładko przejść do rozprawy na temat poszczególnych przedmiotów i moich doświadczeń z nimi związanych.
Zacznę jednak od przypomnienia małej legendy na temat oznaczeń przedmiotów.
SL – standard level (poziom podstawowy)
HL – higher level (poziom rozszerzony)
ST – studies (odnosi się do matematyki na poziomie najniższym)
A1 – język ojczysty (literatura)
A2 – język nauczany jako ojczysty, ale niekoniecznie musi nim być dla danego ucznia (nauczany inaczej, łatwiej od języka A1; język i literatura)
B – język obcy
AbI – ab initio
Ważną informacją jest, że maturę IB zdaje się ze wszystkich przedmiotów, jakich się uczyliśmy przez 2 lata kursu. A uczymy się 6 przedmiotów z 6 grup. Niektóre szkoły pozwalają na dobranie 7. przedmiotu, zwykle języka obcego, który nie liczy się do całości punktów.
Uczeń może zdobyć 45 punktów na świadectwie maturalnym. Każdy przedmiot oceniany jest w skali 1-7, co daje 42 punkty. Pozostałe 3 punkty to ocena za teorię wiedzy (TOK) oraz esej (extended essay – EE). Metodologię przyznawania punktów za TOK i EE przybliżę w jeszcze innym poście.
Zatem, jak wspomniałam, uczeń IB uczy się i zdaje maturę z 6 przedmiotów. Wybiera po 1 przedmiocie z każdej grupy. Wytłuszczę również przedmioty dostępne w mojej szkole.
Grupa 1: tzw. LANGUAGE AND LITERATURE
W tej grupie wybiera się język ojczysty, jeśli jest to oczywiście możliwe. Języka tego uczyć się można w 3 różnych modułach:
·       literatura – język A1 – skupia się on na analizie tekstów literackich, tylko i wyłącznie. Do wyboru HL i SL;
·       język i literatura – język A2 – skupia się na nauce języka oraz analizie literatury, w mniejszym i łatwiejszym stopniu, niż na kursie języka A1. Do wyboru HL i SL;
·       literatura i performens – literaturę and performance – skupia się na analizie literatury oraz teatru. Do wyboru tylko SL.
W mojej szkole wybrać można język polski A1 oraz język angielski A2. Przedmioty te oczywiście są realizowane w każdym języku świata, gdzie dotarło IB!
Grupa 2: tzw. LANGUAGE ACQUISITION
Są to zazwyczaj języki obce. W ramach tej grupy można się uczyć:
·       języka klasycznego – Greki lub Łaciny, do wyboru HL i SL;
·       języka B – chyba każdego, jaki istnieje na świecie, do wyboru HL i SL;
·       języka ab initio, czyli języka obcego od podstaw.
Moja szkoła wymaga, byśmy uczyli się języka angielskiego B HL (wszyscy, prócz obcokrajowców, którzy mają język angielski A2 zamiast języka polskiego A1), ponadto możemy się uczyć języka niemieckiego B SL/HL oraz języka hiszpańskiego ab initio bądź B SL/HL. Inne polskie szkoły mają w swojej ofercie niemiecki ab initio, francuski czy rosyjski na różnych poziomach.
Grupa 3: tzw. INDIVIDUALS AND SOCIETES
Szeroko ujęte przedmioty społeczne, tj. zarządzanie (Bussiness Management) – SL/HL, ekonomia SL/HL, geografia SL/HL, historia SL/HL, information technology in a global society (ITGS) SL/HL, filozofia SL/HL, psychologia SL/HL, antropologia społeczno-kulturowa SL/HL, religie świata SL, polityka na świecie SL/HL.
Historia nauczana jest zazwyczaj o obszarze świata, na którym żyjemy, czyli w Polsce uczymy się historii Europy z elementami historii Azji.
Geografia nauczana jest z punktu geografii społecznej.
W Polsce prócz tych przedmiotów, które wytłuściłam, nauczane są jeszcze psychologia (prawie wszędzie) i zarządzanie. O reszcie póki co nie słyszałam J
Grupa 4: tzw. SCIENCES
Szeroko pojęte nauki ścisłe i eksperymentalne, tj. biologia HL/SL, chemia HL/SL, informatyka (Computer Science) HL/SL, fizyka HL/SL, design technology HL/SL, environmental systems and societes SL, sports, exercise and health science SL.
W Polsce wszystkie z tych przedmiotów są nauczane, zależy to tylko od szkoły! DT, ESS i SEHS są mało popularne, ale jeśli kogoś interesują to warto poszukać J
Grupa 5: tzw. MATHEMATICS
W IB istnieją 4 poziomy matematyki, podam je od najniższego, do najwyższego. Tego ostatniego chyba nie ma w Polsce.
Mathematical Studies SL, Mathematical Methods SL, Mathematics HL, Further Mathematics HL.
Matematyka ST – poziom podobny do matury polskiej, dużo statystyki, tzw. matematyka dla humanistów, matematyka SL – poziom około polskiej matury rozszerzonej, matematyka HL – wkracza na poziom akademicki, matematyka dalsza – jakiś kosmos!
Grupa 6: tzw. ARTS
Czyli taniec, muzyka, film, teatr i visual arts, wszystkie SL/HL.
Żaden z tych przedmiotów nie jest nauczany w mojej szkole, dlatego wiele się nie mogę na ten temat wypowiedzieć. Miast tych przedmiotów można sobie wybrać dodatkowy język obcy z grupy 2 lub przedmiot z grupy 3 lub 4.
Wspominałam też o innych modułach, tj. TOK, EE. Jest jeszcze CAS. Pokrótce o nich, bowiem są niezbędne do zaliczenia IB.
TOK – teoria wiedzy, czyli rozważania o tym, skąd wiemy, że wiemy i jak się dowiadujemy.
EE – esej z wybranego przedmiotu na wybrany temat o długości 3500-4000 słów.
CAS – creativity, activity, service: coś kreatywnego, jakiś sport (w IB nie ma wf!) i wolontariat. Wymagane wszystkie aktywności wykonywane regularnie, by zdać ten moduł, jednak nie ma z niego oceny.

Na temat EE, TOKu, i CASu więcej wkrótce. A teraz to chyba wszystko na temat przedmiotów i modułów w IB. Mam nadzieję, że wyczerpująco i przejrzyście!  

3 komentarze:

  1. Ja jeszcze takich egzaminów akurat nie zadawałem, ale kto wie może wszystko przede mną. Bardzo podobają mi się testy angielskie https://www.jezykiobce.pl/s/52/testy-angielski dzięki którym mogę sprawdzić swoją wiedzę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja siostrzenica prawdopodobnie będzie zdawać taką maturę, ma plany wyjechać za granicę na studia. Odważna dziewczyna, zdolna. Chociaż zastanawia się jeszcze bardzo nad architekturą na http://www.wseiz.pl/pl/uczelnia/wydzial-architektury/architektura-krajobrazu . O tej uczelni można znaleźć mnóstwo dobrych opinii a jej absolwenci robią karierę także za granicami. Dlatego do przemyślenia czy jest sens wyjeżdżać tak daleko na studia?

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli chce się po maturze podjąć dalszą edukację warto się zastanowić co tak naprawdę chce się robić w życiu. Być może najlepszym rozwiązaniem okaże się dla Was dualny model nauczania zaczerpnięty z systemu niemieckiego.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawione komentarze - każdy motywuje mnie do regularnego rozwijania bloga!